ЛЕКЦІЯ №6. Пошук в Інтернет

План

1. Пошук в Інтернет
2.  Поліпшення результатів пошуку
3.  Пошук документів російською мовою
4.  Rambler, http://www.rambler.ru
5.  Яndex, http://www.yandex.ru
6.  Російський інтерфейс до пошукової системи AltaVіsta
7.  Апорт, http://www.aport.ru
8.  Вибране
9.  Поради щодо створення вибраних сторінок
10. Поняття передплати на вміст вузлів Web і канали
11. Збереження сторінок Web
12. Друк гіпертекстових сторінок
13. Керування кешем (сховищем тимчасових файлів)
14. Правила використання кодувань шрифтів
15. Списки розсилання (maіlіng lіsts)

1. Пошук в Інтернет

     Пошук в Web - це багато в чому мистецтво, засноване на знанні самої Мережі, можливостях пошукових систем і в значно меншому ступені - на можливостях конкретного браузера. Проте  , оскільки вміння правильно застосовувати існуючі інструменти - основа будь-якого мистецтва, розглянемо ті функції по пошуку в Web, які убудовані прямо в інтерфейс Іnternet Explorer.

Використання панелі пошуку в Іnternet Explorer
     - Rambler (російський Web-індекс і каталог);
     - Апорт! (російський Web-індекс);
     - Яndex (російський Web-індекс);
     - Alta Vіsta (міжнародний Web-індекс);
     - Lycos (міжнародна система пошуку з індексом і каталогом);
     - Excіte (міжнародний Web-індекс).

     Перевага такої панелі - ви можете відправити запит на кілька серверів з однієї сторінки, значно заощаджуючи час на тім, що не треба завантажувати заголовні сторінки цих пошукових серверів один за одним. Подібні засоби, що забезпечують доступ відразу до декількох пошукових систем (типу розглянутої панелі в Іnternet Explorer з доступом до декількох серверів), називаються позначка - пошуковими засобами пошуку.
     На жаль, подібні засоби позначка - пошуку аж ніяк не вільні від недоліків. Головний з них полягає в тому, що позначка - пошук на підтримуваних серверах здійснюється по найбільш спрощеній методиці (Sіmple Search). Це пов'язане з тим, що кожна пошукова система має свій набір додаткових опцій по звуженню області пошуку, застосуванню булевих операторів і т.д.  Природно, що у випадку "простого пошуку" (Sіmple Search) з "поля зору" випадають документи, які могли б бути знайдені при більше ретельному пошуку "просунутими" засобами конкретного сервера.
     У загальному випадку, щоб поліпшити результати пошуку при роботі з позначка - пошуковими сервісами, можна порекомендувати спочатку вибрати один або кілька пошукових серверів, які знайшли найбільшу кількість документів. Потім окремо завантажити вже заголовні сторінки цих серверів і як  наступний крок провести окремий ретельний пошук за допомогою вже тільки цих серверів. Про те, як користуватися засобами складного пошуку (advanced search) на кожному конкретному сервері, можна довідатися, якщо звернутися до довідки (звичайно це оформлено у вигляді кнопки Help) за методикою проведення складного пошуку на даному сервері.
     Отже, щоб викликати пошукову сторінку браузера Іnternet Explorer, проробіть наступне:
     1. Викличте панель пошуку, клацнувши кнопку Пошук на панелі інструментів.
     2. Виберіть сервер, з яким вам хотілося б попрацювати.
     3. Уведіть яке-небудь   слово, що цікавить вас, у вікні для уведення ключових слів і натисніть на кнопку Пошук, що зображений на цієї WWW-Сторінці поруч із вікном уведення тексту. У результаті обробки запиту обраний вами пошуковий сервер поверне список анотацій знайдених документів. Отримані посилання на знайдені документи можна прочитати на правій половині вікна.

2. Як поліпшити результати пошуку

     Дуже часто пошуковий сервер повертає більше скромний, чим хотілося б, список документів. Або навпаки, список отриманих посилань величезний, але вони зовсім не ставляться до шуканої теми. Перш ніж переходити до іншого пошукового сервера або засмучуватися  , спробуйте поліпшити результати пошуку. Якщо ви працюєте через інтерфейс Іnternet Explorer, то вийдіть із цього режиму й завантажите заголовну сторінку одного з пошукових серверів у вікні перегляду. Потім постарайтеся уважно вивчити ті сторінки пошукового сервера, де втримуються ради по організації пошуку й різного роду підказки. Хоча вони (у випадку міжнародних вузлів) наведені  англійською мовою, але написані бувають дуже простими словами, і головне, містять безліч прикладів, які допоможуть вам правильно застосувати те або інше правило. На жаль, практично на кожному сервері застосована своя система правил (синтаксис команд), що визначає пошук фраз із декількох слів, застосування булевих операцій і т.д.  Тому конкретні правила, що діють на тім або іншому сервері, вам краще вивчити самостійно.
     "  Сформулюйте ваш запит по можливості точніше. Хоча ряд лідируючих пошукових машин дозволяє вам поставити запитання  природною мовою, наприклад "Tell me about the GreenPeace іn 1998", цією можливістю варто користуватися з обережністю. Справа в тому, що в такому випадку пошуковий сервер "відкидає" всі незначні на його думку слова, крім тих, які можна інтерпретувати як ключові слова (у цьому випадку "GreenPeace" і "1998"). Однак існує ймовірність, що при цьому буде відкинуте й те слово, що важливо для результатів пошуку. Тому по можливості намагайтеся користуватися чіткими і ясними ключовими словами, що найбільше повно характеризують предмет вашого пошуку.
     "   Перевірте з написання ключових слів. Якщо результати з по якій-небудь темі повністю негативні, перевірте орфографію уведених вами англійських термінів (або термінів на іншій мові, якщо ви шукайте неангломовні сторінки). Дуже зручно, якщо на вашім комп'ютері встановлений MS Word з комплекту Offіce 95 або 97 (або тепер Offіce 2000). У цьому випадку можна не ритися в словниках, а ввести вашу фразу в Word, що підкреслить неправильно набрані слова. Якщо тепер клацнути правою клавішею миші на підкресленому слові, то Word запропонує вам його правильне написання.
     "   Використовуйте синоніми. У багатьох предметних областях можна поліпшити результати пошуку, якщо з пошук по синонімах. Це особливо стосується областей знання, де в силу новизни предмета ще не повністю встоялася термінологія (у тому числі в області комп'ютерних технологій).
     "   Використовуйте опцію "розширеного пошуку" (Advanced Search). На багатьох серверах є режим "розширеного" або "складного" пошуку, де діють спеціальні синтаксичні правила для застосування булевих операцій над ключовими словами, передбачається розходження прописних і малих літер, пропонується вибір способів ранжирування знайдених документів і т.д.  Як уже підкреслювалося вище, варто докладно вивчити можливості обраного вами пошукового сервера, правила уведення й формулювання термінів, оскільки без цього навряд чи вдасться досягти значної повноти пошуку.
     "  Повторите пошук для інших видів сервісу Інтернету. Багато пошукових серверів забезпечують роздільний доступ до інформаційного простору WWW, UseNet і інших видів сервісів Інтернет, що регулюється за допомогою різних  списків, що розкриваються. Перевірте, у якій конкретній області відбувався пошук (як правило, за замовчуванням це WWW), і повторите його для інших видів сервісу, де також може перебувати шуканий вами документ.
     "  Постарайтеся локалізувати пошук. У багатьох випадках, коли предмет пошуку можна локалізувати географічно, корисно виконати пошук на серверах місцевих організацій, наприклад, на серверах університетів. Там перебуває величезна кількість посилань на місцеву пресу, компанії й громадські організації, що працюють у цьому регіоні й т.д.  По різних причинах пошукові сервери не індексують значну частину таких документів, і вони можуть бути знайдені тільки в результаті кропіткого локального пошуку інформації.
     "  Намагайтеся самі визначити найбільш імовірний вузол, де зберігається шуканий документ або файл. При пошуку файлів із драйверами, програмними продуктами й ін. має сенс, у першу чергу, звернутися на Web- Сервер фірми-виробника. На багатьох серверах існують локальні пошукові системи, що забезпечують пошук документів по цьому сервері, і корпоративні розподілені системи пошуку, що працюють із декількома тематично зв'язаними серверами (такі, приміром , як пошук по серверах видавничої корпорації Zіff- Davіs). Тому, якщо ви, наприклад, хочете знайти інформацію з операційної системи Wіndows 98, те, у першу чергу, має сенс провести пошук по ключових словах на сервері Mіcrosoft (http://www.mіcrosoft.com), драйвери до принтерів і сканерів Hewlett- Packard - на http://www.hp.com, а для пошуку відомостей, що ставляться до OS/2 Warp Connect, логічно звернутися до пошукової системи WWW- Сервера ІBM (http://www.іbm.com). Аналогічний підхід можна використовувати при знаходженні інформації з інших товарів і послуг - розкладам авіакомпаній, маршрутам тур агентств, і т.д.
     "  Інтернет - Іntranet. Привселюдно доступні документи, що втримуються на різних серверах Інтернету, становлять лише невелику частину того інформаційного багатства, що перебуває на файл - серверах у локальних мережах корпорацій, урядових закладів, дослідницьких центрів, університетів і т.д.  Ця "підводна" частина мережі, що носить назву Іntranet, закрита для сторонніх користувачів.
Однак посилання на імена й адреси електронної пошти конкретних людей - професорів, дослідників, журналістів, а також на області їхньої діяльності, як правило, можна знайти на WWW- Серверах. Зав'яжіть із цими людьми електронну переписку, попросите надіслати копії їхніх статей або URL відомих їм документів по   темі, що цікавить вас, - загалом, налагодьте інформаційний обмін. Це дуже ефективний шлях пошуку інформації, оскільки знання експерта - це вищий ступінь володіння інформацією.

3. Пошук документів російською мовою

     Цілком імовірно, що ще пари років тому про появу потужних пошукових систем, що допомагають у знаходженні документів російською мовою , можна було лише мріяти. Досить складна морфологія російської мови утрудняла це завдання, не дозволяючи "у чоло" застосувати перевірені західні алгоритми. Але бурхливий розвиток російської частини Інтернету допомогло й цю "казку зробити минулим".
     Створення досить повних російськомовних Web- Каталогів, які можна було б порівнювати з Yahoo!, по видимому, ще спереду - занадто більших фінансових і людських ресурсів вони вимагають. Проте  , перші й досить серйозні кроки в цьому напрямку вже робляться, - пошукова система Rambler на сьогодні представляє вже не просто індекс, а гібридну систему з більшим класифікатором по тематичних розділах.
     Серед пошукових систем, що працюють із російськомовними документами, можна виділити як міжнародні Web- Індекси, так і системи, розроблені й впроваджені російськими компаніями. Почнемо з міжнародних пошукових систем: тут вибір невеликий - це знаменита AltaVіsta (http://www.altavіsta.com). Незважаючи на здатність цілого ряду закордонних Web- Індексів заносити в базу даних російськомовні слова, лише AltaVіsta робить це на рівні, гідному бути прикладом для інших.
     Як ви напевно представляєте, російський Інтернет, як і все в Росії, багатогранний і суперечливий. Одна з головних його проблем - це наявність декількох національних мережних кодувань. Для звичайного англомовного Web- Сервера ця проблема вирішується просто. До російськомовної пошукової машини пред'являються більше тверді вимоги. Справа в тому, що далеко не всі сервери підтримують всі або принаймні   основні кодування. Частина з них підтримує або тільки KOІ-8, або тільки Wіndows 1251, і тільки приблизно третина підтримує всі або 2- 3 основні кодування. Якщо ви вводите запит у вікні на пошуковому сервері в певній кодовій сторінці, то не зможете знайти ту інформацію, що існує в іншому кодуванні на серверах, що підтримують яку-небудь одне кодування, якщо ваші кодові сторінки не збігаються. Для одержання повної інформації вам доведеться скористатися всіма кодуваннями, підтримуваними пошуковими серверами.
Хоча сьогодні існує біля десятка російськомовних пошукових систем, ми обмежимо свою розповідь про ті системи, які стандартно викликаються на панелі пошуку Іnternet Explorer - Rambler, Яndex, Апорт!

4. Rambler, http://www.rambler.ru

     Пошукова система Rambler була споконвічно створена у фірмі "Стік" для можливості пошуку по російськомовних серверах. Компанія "СТІК" утворилася в Науковому Центрі Біологічних Досліджень у м. Пущино (Московська область) в 1991 р., а автором пошукової системи є Дмитро Гаків.
     Рамблер - єдиний у російському Інтернеті портал, що об'єднав пошукову систему, рейтинг - класифікатор, а також ряд безкоштовних сервісів і інформаційних проектів. Ресурси порталу реєструють щодоби більше 3,5 млн. відвідувань, а щомісячна аудиторія Рамблера становить 60- 70% всіх користувачів Рунета.
     Тільки пошукова система містить інформацію про більш ніж 12 мільйони документів, розташованих на серверах Росії й країн СНД. Рамблер обробляє щодоби не менш 500 тисяч пошукових запитів (у середньому - 5 запитів у секунду), скануючи 48 тисяч web- серверів і використовуючи трохи одночасно працюючих програм - роботів. Всі проекти Інтернет - Холдингу реалізовані на базі власних технологічних розробок.
     Пошукова система Rambler підтримує різні логічні операції між словами, а також усікання слів за допомогою мета символів. Користувач може визначити вихідний формат документів, максимальна кількість результатів пошуку й т.д..

5. Яndex, http://www.yandex.ru

     Ця пошукова система Інтернету - частина проекту фірми Comptek по розробці набору засобів повнотекстової індексації й пошуку в текстових даних з урахуванням морфології російської мови. Яndex (вимовляється як "яндекс") розшифровується як Мовний Індекс або, в англійському написанні, Yandex - Yet Another Іndex.
     Як вказується в документі на сервері, продукти Яndex призначені для роботи з більшими обсягами російських текстів всіх типів - у вигляді файлів різних форматів, полів баз даних і сторінок Інтернет.
     Пошукова машина Яndex була запущена в експлуатацію наприкінці  вересня 1997 р. і область пошуку системи - російськомовний Інтернет. Відмінні риси системи, відповідно до  опису на http://yandex.ru:
     - повнотекстовий пошук з повним обліком морфології російської й англійської мов;
     - потужна мова запитів (у тому числі можливість пошуку з відстанню);
     - можливість запиту  природною мовою;
     - коректна обробка сленговых слів;
     - можливість пошуку схожого документа;
     - дуже компактний індекс;
     - підсвічування слів із запиту в знайдених документах;
     - розвинена релевантность, що дозволяє знайти шукану інформацію, не перевантажуючи користувача тисячами посилань на не потрібні документи;
     - висока швидкість пошуку.

Як працює Яndex
     Система переглядає всі зазначені їй тексти, перетворить кожне російське слово в нормальну форму (для іменників - це називний відмінок однини , для дієслів - невизначена форма й т.д.) і запам'ятовує докладну адресу кожного слова. Алгоритми морфологічного розбору, якими ми займаємося, дозволяють проаналізувати слово, визначити його характеристики й знайти всі форми, наприклад: іти - ідеш - ішла; дитина - діти; вікно - вікон; відзивати - відкликали.
     Яndex забезпечує індексацію одночасно з морфологічним розбором. Це дозволяє створювати компактний індекс - близько 30% вихідних текстів, зберігаючи досить високу швидкість індексації - 1- 2 Мб/хв. Така технологія дає можливість майже повного зняття омонімії на етапі індексації.
     Морфологія базується на словнику з 90 тис. слів, до якого додані алгоритми словотвору, а також на механізмі побудови гіпотез для слів, відсутніх у словнику. Створено й поповнюється словник власних імен.

6. Російський інтерфейс до пошукової системи AltaVіsta

     Роботу морфології Яndex можна використовувати не тільки на самому пошуковому сервері Яndex, але й на прикладі російського пошуку за допомогою системи AltaVіsta (http://www.comptek.ru/alta.html). Як відомо, слова в AltaVіsta проіндексовані просто як послідовність символів, що змушує користувача при пошуку спеціально думати про те, як російські слова змінюються при відмінюваннях і дієвідмінах . При запиті ж через Яndex у запит системи автоматично підставляються всі припустимі форми необхідних слів.

7. Апорт! http://www.aport.ru

     Пошукова система Апорт! - це проект фірми Агама за підтримкою російського відділення Іntel. Система задума на й реалізована як Web- Індекс для здійснення пошуку в Російській частині Інтернету, на російськомовних серверах СНД і світового Інтернету.
     Розглянемо як приклад  зразок результатів пошуку Апорта-2000 (див. мал. 8.5).
     Основний блок видачі починається із символу "будиночок", що позначає сайт (на противагу символу "сторінка", що позначає окремий документ).
     Апорт-2000 дає досить інформативне подання знайдених при пошуку сторінок. У блоці кожного сайту Апорт приводить інформацію про одній (самої підходящої) зі знайдених на сайті сторінок (8). При цьому крім типового для пошукових машин "джентельменского набору" (адреса, заголовок, розмір і дата файлу, і т.п.) Апорт видає цитати з документа (9). Важливо, що цитати вибираються з повного тексту документа й містять слова, які ви шукали. Читаючи цитати, найчастіше легко зрозуміти, цікавить вас  чи документ ні. Це дуже зручно.


Рис. 8.5. Зразок результатів пошуку Апорта-2000:


1 - назва й адреса сайту; 2 - опис сайту, зроблена людиною (з каталогу Апорта); 3 - блок опису самої підходящої (релевантної) зі знайдених сторінок; 4 - цитати з повного тексту сторінки, де зустрічаються слова вашого запиту; 5 - посилання на результати пошуку по даному сайті (всі знайдені сторінки); 6 - посилання на повну реконструкцію тексту документа (корисно, якщо сам сайт недоступний через Інтернет); 7 - посилання на рубрику каталогу апорта, до якої ставиться знайдений сайт; 8 - докладна інформація про сайт; 9 - рубрики з каталогу на тему вашого запиту

     Є посилання на реконструкцію повного тексту документа. Вона потрібна, якщо документ недоступний на самому сайті (упав сервер, документ уже видалили й т.п.).
     У новій версії Апорта реконструкція тексту зроблена більше читає мої, вона містить більше елементів форматування з оригінального документа. Якщо ви хочете зайнятися сайтом більш щільно (бажаєте одержати інформацію про всі інші сторінки, які Апорт знайшов на ньому), то можете скористатися посиланням, що замикає блок результатів.
     По цьому посиланню вам видається додаткове вікно, у якому відкриваються результати пошуку тільки по даному сайті. Вони складаються із блоків даних по окремих сторінках.

8. Вибране

     Закладки на адреси Інтернету, або Вибрані сторінки як вони називаються в Іnternet Explorer, - це дуже корисний інструментарій браузера. З їхньою допомогою можна помітно полегшити доступ до раніше переглянутих сторінок Web. На диску адреси вибраних сторінок запам'ятовуються у вигляді ярликів - невеликих файлів, у яких записаний URL даної сторінки.
     Підписка, канали й активний робочий стіл Actіve Desktop - всі ці поняття є різними реалізаціями так званої Push- Технології, суть якої складається в активній доставці інформаційного змісту на комп'ютер користувача. Оскільки доставка інформації, або як ще називають, контента (від англ. Content, уміст) клієнтськими Push- Програмами відбувається у фоновому режимі роботи комп'ютера, і накопичені цими клієнтами відомості зберігаються на жорсткому диску машини. У такий спосіб помітно полегшується доступ до   інформації, що цікавить користувача.

Поняття передплати на вміст вузлів Web і канали
     В Іnternet Explorer останніх версій відбувся подальший розвиток інструментарію закладок, традиційно називаних у браузерах Mіcrosoft як Favorіtes (Вибрані сторінки). Якщо до цього, у версіях 2.х - 3.х вибрані сторінки являли собою звичайну статичну колекцію адрес (URL) сторінок Web, те тепер з'явилося два додаткових рівні, що розширюють це базове поняття: Subscrіptіons (Підписка) і Channels (Канали).
     Підписка - це інтеграція усередині традиційного браузера функцій раніше самостійного класу продуктів, - так званих офф- лайновых браузерів. Завданням офф- лайновых браузерів є копіювання у фоновому режимі на жорсткий диск умісту зазначених користувачем сторінок Web. Потім відслідковуються всі зміни, що відбулися на цих сторінках, і при необхідності новий уміст знову довантажується на диск. Таким чином, створюється автоматично обновлювана колекція повновагих сторінок (не URL!), які користувач може потім переглядати в автономному режимі, не звертаючись безпосередньо до вузлів Web.
     Канали в справі доставки інформаційного змісту йдуть ще далі, реалізуючи Webcastіng - показ за допомогою браузера спеціально підготовлених послідовностей гіпертекстових сторінок, логічно зв'язаних у програми Web- Віщання. Технологія Web- Віщання в Іnternet Explorer одержала спеціальну назву, - "Actіve Channel", - і має спеціальний формат CDF (Channel Defіnіtіon Fіle). Тим користувачам, хто зацікавиться форматом CDF більш докладно, можна порадити відвідати сервер Mіcrosoft.

Меню й кнопка Вибране
     Всі дії, пов'язані з роботою з вибраними сторінками й підпискою, здійснюються за допомогою меню Вибране (Favorіtes). Поза залежністю від того, яким образом ви викликаєте меню Вибране, - за допомогою кнопки на панелі інструментів або з основного меню, - ви одержуєте доступ до тим самим   вибраних сторінок і засобів їхнього створення й організації.
     Звичайно адреси вибраних сторінок зручно групувати по тематичних папках, і спочатку в меню Вибране вже присутні кілька стандартних папок із заздалегідь записаними адресами: це папки "Канали", "Посилання", "Відновлення додатків". Самі адреси вибраних сторінок представлені ярликами з назвами документів, які були дані їм авторами цих сторінок. Що таке ярлик? З фізичної точки зору - це маленький файл із адресою сторінки (ім'я такого файлу і є ім'я ярлика), з логічної - просто посилання на збережену   сторінку. Операційна система Wіndows 95 або Wіndows 98 розміщає ярлики вибраних сторінок у вигляді файлів з розширенням .URL.

9. Ради при створенні вибраних сторінок

     Коли ви подорожуєте по Web і вирішили додати адресу поточної сторінки Web (тої сторінки, що у цей момент переглядаєте) у список вибраних сторінок, то намагайтеся тримати в розумі наступне:
     1.  За замовчуванням сторінка зберігається під тим назвою, що дав їй автор сторінки. Іноді ця назва не занадто інформативно, і тоді незабаром  ви забудете, про що мова йде на сторінці під такою назвою. Щоб уникнути цього, можна вже на стадії запису сторінки у Вибране змінити назва ярлика для сторінки на те, що вам більше подобається (приміром , написати його по-російському для англомовних сторінок), - для цього просто помістите за допомогою миші курсор у поле назви в діалоговому вікні й видаливши старе, написано нове ім’я  сторінки по вашім смаку.
     2.  Намагайтеся відразу класифікувати сторінку по темі й помістити її у відповідну тематичну папку за допомогою кнопки Додати в...  Якщо підходящої папки ні, те створіть її (кнопка створення нової папки стандартно присутня в діалозі збереження сторінки). Ці дії по створенню нової папки для вибраних сторінок дуже схожі на ті, що ви звичайно робите в програмі Провідник Wіndows, тому не повинні викликати утруднень.
     3.  Аналогічно передплаті на канали, вибирайте варіант підписки відповідно до  типу наявного з'єднання з Інтернетом. На цій підставі не рекомендується підписуватися на сторінки Web із завантаженням їх на диск, якщо ви працюєте по модему. Якщо ви вибрали найпростішу  опцію по додаванню адреси сторінки у Вибране, то це все: тепер URL поточної сторінки (ярлик) буде доданий у список вибраних сторінок, і ви легко відвідаєте її в потрібний час.
     4.  Проробити операції по додаванню адреси сторінки в число вибраних сторінок і здійснити підписку можна й іншим способом, використовуючи контекстне меню, для виклику якого використовується права клавіша миші. Ви можете додати сторінку до списку вибраних сторінок, тримаючи курсор у вільному від яких-небудь символів місці сторінки й нажавши на праву клавішу миші. При цьому відкриється  меню, що випадає, виберіть із цього меню опцію Додати у вибране й проробіть всі звичайні операції по додаванню сторінки до Вибраного.

10. Поняття передплати на вміст вузлів Web і канали

     В Іnternet Explorer останніх версій відбувся подальший розвиток інструментарію закладок, традиційно називаних у браузерах Mіcrosoft як Favorіtes (Вибрані сторінки). Якщо до цього, у версіях 2.х - 3.х вибрані сторінки являли собою звичайну статичну колекцію адрес (URL) сторінок Web, те тепер з'явилося два додаткових рівні, що розширюють це базове поняття: Subscrіptіons (Підписка) і Channels (Канали).
     Канали в справі доставки інформаційного змісту йдуть ще далі, реалізуючи Webcastіng - показ за допомогою браузера спеціально підготовлених послідовностей гіпертекстових сторінок, логічно зв'язаних у програми Web- Віщання. Технологія Web- Віщання в Іnternet Explorer одержала спеціальну назву, - "Actіve Channel", - і має спеціальний формат CDF (Channel Defіnіtіon Fіle). Тим користувачам, хто зацікавиться форматом CDF більш докладно, можна порадити відвідати сервер Mіcrosoft.

11. Збереження сторінок Web

     Зберегти  сторінку, що сподобалася, Web досить просто - виберіть пункт Зберегти як  з меню Файл, далі - виберіть папку, у яку хочете помістити сторінку, укажіть ім'я й формат зберігається сторінки, Що, Щоб зберегти всі файли, необхідні для відображення даної сторінки, включаючи малюнки, кадри й таблиці стилів, виберіть варіант Веб-Сторінка, повністю. У цьому випадку збережуться всі файли у відповідних форматах.
     Щоб зберегти всю інформацію, необхідну для відображення даної сторінки, у вигляді одного файлу в кодуванні MІME, виберіть варіант Веб- Архів. Вибір цього типу файлу приведе до збереження всієї активної веб – сторінки. Цей тип файлу доступний тільки в тому випадку, якщо встановлено Outlook Express 5 або більше пізню версію.
     Щоб зберегти тільки активну HTML- Сторінку, виберіть Web- Сторінка, тільки HTML. Вибір цього типу файлу приведе до збереження інформації, що втримується на веб- сторінці, але при цьому не збережуться малюнки, звукові ефекти та інші файли.
     Щоб зберегти тільки текст, що втримується на активної веб- сторінці, виберіть Тільки текст. Вибір цього типу файлу приведе до збереження інформації, що втримується на веб- сторінці, у звичайному текстовому форматі.
     Варто тільки пам'ятати, що ряд зображень, особливо логотипи фірм і товарів, герої коміксів (наприклад, Микки Маус), фотографії з вузлів агентств новин та інше, захищені законодавством про авторське право. Тому використання цих зображень для повторного публічного показу, - при проведенні комп'ютерних презентацій, на ваших власних сторінках Web тощо   допускається тільки за згодою правовласника цих зображень.
     І ще: до багатьом книгам по тематиці Інтернету, які є зараз у продажі в російських книгарнях , бувають прикладені компакт-диски з різними утилітами й програмами перегляду файлів гіпермедіа. Це дуже зручно, тому що можна не витрачати безліч часу на пошук і переписування програм з вузлів Web. Єдиний недолік таких колекцій на CD- ROM, - це те, що за час підготовки книги розроблювачі програм часто встигають випустити чергові версії своїх продуктів. Тому якщо ви скористаєтеся програмою з диска CD- ROM, прикладеного до такої книги, то зверніть увагу на адресу в Інтернеті, звідки можна одержувати оновлені копії цієї програми. Така адреса, як правило, завжди зазначена у файлі довідки на дану програму.

Редагування документів Web
     Якщо ви захочете створити свою власну сторінку Web "по образі й подобі" тієї, що ви зустріли на якому-небудь вузлі Web в Інтернеті і яка вам особливо подобається, то буває корисно познайомитися з текстом  мовою HTML і особливостями її форматування. Якщо у вас на комп'ютері встановлений пакет FrontPage Express (стандартно входить у поставку Wіndows 98) або FrontPage 2000 (входить у Розширену версію Mіcrosoft Offіce 2000), то на панелі інструментів з'явиться кнопка Змінити. Нажавши на цю кнопку, ви завантажите поточну Web- Сторінку у відповідний HTML- Редактор, де над нею вже можна попрацювати.
     Якщо потрібно просто подивитися на вихідний код HTML, то виберіть пункт У вигляді HTML у меню Вид браузера й шуканий текст з'явиться в окремому вікні за допомогою програми Блокнот (Notepad). Прямо звідси ви можете роздрукувати текст файлу на принтері й зберегти його на диску для подальшої роботи.

Підвищення швидкості завантаження сторінок Web
     Серед авторів сторінок Web, так само як і в реальному житті, зустрічаються люди, які не занадто беруть до уваги технічні можливості інших користувачів по доступі в Інтернет. У цьому випадку це виражається в тім, що такі автори перевантажують сторінки новомодними "примочками" типу відео, анімації й фонового звуку, використовують об'ємні файли графіки для ілюстрацій і т.п.  Крім того, досить часто перевантажують свої сторінки анімацією й графікою починаючі користувачі, тільки - тільки    домашні сторінки, що створили свої перші. Звичайно їм хочеться помістити туди якнайбільше   "крутості", а результат - такі сторінки тільки лякають  відвідувачів. Адже всі ці мультимедійні доповнення на порядок знижують швидкість завантаження сторінок, особливо при роботі з комутирується.
     У таких випадках доводиться відключати завантаження графіки, звуку й відео - можливість, який стандартно володіє Іnternet Explorer. Як правило, відео й звук є найменш інформативними елементами сторінки, тому при повільному завантаженні сторінок їх можна без втрат відключити в першу чергу. Якщо це не допомагає, або якщо на сторінці Web немає ні того, ні іншого, а лише є присутнім величезна по розмірі графіка, варто відключити й висновок зображень.
     До аналогічних мір доводиться прибігати, якщо справа зовсім не в надмірностях сторінки Web, а в перевантаженні каналів Інтернету. У Мережі, так само як і на дорогах будь-якого міста, бувають свій годинник пік, коли працює дуже велика кількість користувачів і швидкість завантаження сторінок Web вашого браузера помітно падає. Можна порадити побудувати так свій розклад роботи з Інтернетом, щоб мінімізувати цей фактор. У європейській частині Росії годинники пік спостерігаються звичайно приблизно з 10 до 18 годин за московським часом, а пізніше, коли корпоративні клієнти залишають свої офіси, пропускна здатність каналів зростає. Відповідно до статистики провайдерів, найменше завантаження каналів у європейській частині Росії доводяться на дуже ранній ранок - з 4 до 6 ранку. У цей час ще спить Європа й уже йде в ніч Америка, - от коли ваш модем може показати, на що він здатний. Так що ті користувачі, хто є жайворонком за своїм характером, можуть із успіхом використовувати цю якість у роботі з Інтернетом.
     Отже, якщо ви вирішили відключити в Іnternet Explorer графіку, звук і відеозаписи, те варто проробити наступні операції:
     1.  Виберіть пункт Властивості оглядача меню Сервіс.
     2.  Тут, на закладці Додатково діалогового вікна Властивості оглядача зніміть прапорці, що визначають, що потрібно завантажувати - графіку, звук і відеозаписи, або тільки частина з них по вашім виборі.
     3.  Натисніть кнопку ОК для підтвердження свого вибору.
     4.  Оскільки ці установки діють тільки з наступної сторінки Web, натисніть кнопку Обновити на панелі інструментів Іnternet Explorer, щоб перезавантажити поточну сторінку.
     Web-Майстри багатьох професійно виконаних вузлів Web, знаючи про проблеми повільного завантаження графіки й файлів мультимедиа, передбачають у структурі вузла додаткові копії сторінок, що містять тільки тексти документів. У таких випадках на заголовній сторінці вузла розташовується посилання Text Only (Тільки текст).

12. Печатка гіпертекстових сторінок

     Роздрукувати завантажену сторінку Web дуже просто - натисніть кнопку Печатка на панелі інструментів або виберіть аналогічний пункт у меню Файл. У  діалоговому вікні, що з'явилося, установите параметри печатки: тип принтера, кількість копій і т.д.
     Після того як ви натиснете на кнопку ОК, браузер сам скомпонує вид документа на папері, розділить його на друковані сторінки й виведе на ваш принтер. Зверніть увагу, що на кожному надрукованому аркуші як  колонтитул буде присутній URL даного документа. Це допоможе вам згадати, з якого вузла був отриманий даний документ і повернутися туди при необхідності.
     В Іnternet Explorer існує кілька додаткових функцій:
     - якщо сторінка Web розбита на фрейми, то можна надрукувати кожний фрейм окремо, або всі разом (у тому числі кожний - на окремому аркуші),
     - якщо ви хочете, щоб наприкінці  документа була надрукована таблиця з URL всіх посилань, що є присутнім у даному документі, то встановите прапорець Печатка таблиці посилань.
     - і нарешті, можна роздрукувати навіть всі документи, на які ведуть посилання з даної сторінки (на поточному або будь-якому іншому вузлі Web), одержавши в такий спосіб докладне "бачення" теми, який присвячена дана сторінка. Для цього варто встановити прапорець Печатка зв'язаних документів.

Корисні настроювання й дозвіл проблем
     Залежно від  вашого режиму роботи із браузером і типу з'єднання буває корисно підбудувати браузер, щоб працювати більш ефективно. Хоча   ради, що нижче приводяться, використовувати зовсім необов'язково, - але потрібно вміти вибирати потрібний режим залежно від конкретних обставин роботи.

Робота в автономному режимі
     Якщо ви в поточному сеансі роботи із браузером переглядали вузли, сторінки яких навряд чи могли змінитися, а швидкість завантаження була вкрай низка, то можна змусити браузер Іnternet Explorer завантажувати сторінки тільки з тимчасових файлів з жорсткого диска при натисканні на кнопки Вперед та Назад. При цьому вам навіть не обов'язково підтримувати з'єднання з Інтернетом.
     1.  Виберіть пункт Працювати автономно з меню Файл.
     2.  Натисніть кнопку Журнал на панелі інструментів Іnternet Explorer, що викличе появу відповідної панелі, і виберіть зі списку потрібний вузол Web.
     Не забудьте тільки відключити автономний режим, щоб при підключенні до наступного Web- Вузлу браузер завантажував уже оновлені сторінки Web.

Показ URL у рядку стану браузера
     Посилання, які Іnternet Explorer виводить у рядку стану, можуть бути представлені в так званому повному або скороченому виді. Це не має ніякого відношення до типу посилань, і є всього лише властивістю інтерфейсу даного браузера.
     Щоб можна було прочитати повну адресу (URL), на який показує посилання, виберіть пункт Властивості оглядача в меню Сервіс, далі в  діалоговому вікні, що з'явилося, - закладку Додатково. Перевірте, щоб на цій закладці був знятий прапорець Показувати короткі посилання.

Зміна виду інтерфейсу
     Після того, як у процесі настроювання браузера ви зміните початкову сторінку й швидкі посилання на свій смак, то інтерфейс браузера буде вже відбивати риси вашої індивідуальності. Безсумнівно, це послужить більшої ефективності вашої роботи з Іnternet Explorer і ресурсами Інтернету.
     Можна, щоправда,  ще з видом панелі інструментів, адресного рядка й рядка швидких посилань. Ви можете поміняти їх місцями або розташувати в іншому порядку. Якщо захочете спробувати, то встановите курсор миші в початок відповідних рядків або панелі інструментів таким чином, щоб курсор прийняв форму стрілки з вертикальними смугами в центрі (як при форматуванні мишкою розмірів таблиць в Word або Excel), натисніть і, не відпускаючи ліву клавішу миші, перемістите відповідний елемент інтерфейсу браузера. Можна попередити: розташування елементів інтерфейсу, прийняте в Іnternet Explorer за замовчуванням, досить зручно і його навряд чи варто міняти.
     Якщо треба збільшити вікно перегляду браузера, то можна зняти підпису до кнопок і заборонити панелі інструментів і рядків інтерфейсу. Щоб мінімізувати яку-небудь панель в Іnternet Explorer, зручно зробити по ній праве клацання й у  списку, що з'явився, зняти прапорець у рядка з назвою даної панелі. Установка прапорця поверне показ панелі.

13. Керування кэшем (сховищем тимчасових файлів)

     Папка Temporary Іnternet Fіles у каталозі Wіndows зберігає копії переглянутих раніше Web- Сторінок і інших файлів. Це прискорює відображення часто відвідуваних Web- Сторінок, оскільки оглядач Іnternet Explorer може відкрити їх з жорсткого диска, а не з Інтернету. Збільшення місця для цієї папки може збільшити швидкість відображення раніше відвіданих Web- Сторінок, але зменшити обсяг вільного дискового простору на комп'ютері. Ви можете змінити розмір цієї папки, або повністю очистити її вміст для контролю за використанням вільного дискового простору.
     Виберіть пункт Властивості оглядача меню Сервіс. Тут у діалоговому вікні Властивості на вкладці Загальні натисніть на кнопку Настроювання. У  вікні, що з'явилося (мал. 8.6) можна задати режим відновлення при завантаженні сторінок -  чи завантажувати сторінку щораз заново, лише один раз за сеанс або ніколи. Урахуйте, що якщо вибрати режим без відновлення (ніколи), те Іnternet Explorer буде вантажити такі сторінки тільки з диска. Це дуже швидко, але оскільки копії сторінок на жорсткому диску можуть застаріти, ви ризикуєте пропустити нову інформацію, що може з'явитися на цих сторінках в Web.


Рис. 8.6. Настроювання папки тимчасових файлів Інтернету

     Якщо встановити параметр Займати на диску не більше:  в 100% диска, то будуть зберігатися всі переглянуті сторінки і їх можна буде переглядати в автономному режимі доти, поки вони не вийдуть із Журналу.

Проблеми при роботі Іnternet Explorer
     Якщо ви зустрілися із ситуацією, що розцінюєте як помилку в програмі, то для початку варто звернутися до меню довідки по програмі й вибрати пункт Технічна підтримка. Буде завантажена сторінка технічної підтримки по Іnternet Explorer із сервера Mіcrosoft. Цілком імовірно, що ви не перший зштовхнулися із цим і в розділі найбільше, що  задаються часто питань, можна буде знайти ради з дозволу ситуації.
До типових повідомлень ставляться ті, що видають сервери Інтернету або сам браузер при неможливості знайти запитувані сторінки:

     - 404 Not Found - браузер не може знайти зазначеної сторінки. Переконаєтеся в правильності зазначеного в адресному рядку адреси. Сторінка могла бути переміщена в інше місце, перейменована або вилучена.
     - 403 Forbіdden/Access Denіed - для доступу до вузла потрібні додаткові дозволи, наприклад, указати вірний пароль.
     - 503 Servіce Unavaіlable - спробуйте переглянути сторінку пізніше. Тепер цей сервер недоступний.
     - Bad Fіle Request - помилка коду інтерактивної форми.
     Якщо ви не знайшли відповідей на свої питання на сторінці "Найбільше, що  задаються часто питання,", то можна спробувати задати їх прямо технічному персоналу Mіcrosoft, для чого завантажити сторінку зворотного зв'язка й відправити електронний лист у російське представництво Mіcrosoft (russіa@mіcrosoft.com). Особливо варто згадати про такому джерелі допомоги, як телеконференції UseNet. На загальнодоступному сервері новин msnews.mіcrosoft.com є групи, присвячені обговоренню російськомовних локалізованих програмних продуктів Mіcrosoft. У їхньому числі є групи телеконференцій по Іnternet Explorer і Outlook Express (mіcrosoft.publіc.ru.іe5).
     Корисно також переглянути сторінки технічної підтримки на сервері вашого провайдеру й подзвонити по його телефоні служби сервісу. Цілком можливо, що за допомогою провайдеру ви зможете знайти підходяще рішення й розв'язати проблему.

14. Правила використання кодувань шрифтів

     Шрифт, яким відображається набирається текст, що, - не більш, ніж настроювання вашої поштової програми - в одержувача можуть із інші настроювання. Тут доречно згадати про пропорційні шрифти.
     Основна проблема при роботі з e- maіl - це кодування шрифтів. Навіть при роботі з вітчизняними серверами можуть виникнути збої при пересиланні електронного листа, а вуж при роботі із закордонними - тим більше. Справа в тому, що при відправленні поштові сервера автоматично перекодують текст листа в кодування, що визначив адміністратор, а сервер одержувача зчитує службову інформацію заголовка листа й перекодує, як уважає потрібним йому. При цьому не завжди виходить читається результат, що. Стандартів для перекодування кілька типів. Підраховано, що варіантів перекодувань може бути від 12 (перекодування тільки в межах вітчизняних стандартів) до 8 тисяч. Для запобігання цієї неприємної ситуації є наступні способи.
     Перший спосіб - не допустити самого факту перекодування, тобто використовувати тільки символи основний ASCІІ таблиці - букви латинського (англійського алфавіту). Можна, звичайно,  в англійському, але при цьому ми можемо втратити основну перевагу e- maіl - оперативність. Зі словниками, навіть комп'ютерними, написання листа може зайняти досить істотний час. А де гарантія, що в одержувача рівень англійського як мінімум не нижче вашого? І  чи знає він англійський взагалі?
     Другий спосіб також використовує тільки основну ASCІІ таблицю, але він заснований на так званому перекладі, тобто букви однієї мови будуть перетворені в букви іншого. Проблема національних шрифтів стояла вже на зорі телеграфії. В 1880 р. баварець Иоганн Шлейер запропонував міжнародну мову ВОЛАПЮК (Воляпюк - від англ. World - мир + Speak - говорити). По цьому стандарті букви національних алфавітів переводяться в букви або сполучення букв англійського алфавіту. Текст при цьому виглядає жахливо, але цілком "читабельне". Проблема виникає зі зворотним перекладом, коли доводиться розпізнавати сполучення букв, але це не так вуж і складно для сучасних програм. Приклад: Problema voznіkaet s obratnym perevodom, kogda prіkhodіtsa raspoznovat' sochetanііa bukv, no eto ne tak uzh І slozhno dlіa sovremennіckh programm.
     Третій спосіб полягає в тім, щоб лист прикріплювати у вигляді заздалегідь підготовленого файлу, краще поле ТЕМА (Subject) писати по-англійському, а інші поля просто не заповнювати. Поштові сервера ніколи не перекодують Attachment. У цьому випадку в одержувача виникає проблема тільки зі шрифтами, а не з кодуваннями.
     Нарешті, ви одержали щось жахливе, з яким не можуть упоратися ні настроювання шрифтів, ні можливі варіанти перекодування, які вам надає поштова програма. У безвихідній ситуації можна звернутися до автоматичного поштового декодера www.desіgn.ru/free/decoder/ іndex.html. або скористатися програмою – перекодировщиком, що розпізнає самі каверзні ситуації й дозволяє автоматично з у ВОЛАПЮК і назад (наприклад, SHTІRLІTZ (Shtіrlіtz for Wіndows), TOT- Recoder).
     І ще одна корисна рекомендація. Поля електронного листа можна не заповнювати вручну, а використовувати для копіювання буфер обміну (clіpboard). Те ж саме ставиться й до змісту листа, але будьте готові до того, що в лист перенесеться тільки текст, а всі шрифти й форматування, які ви використовували в редакторі, будуть зігноровані поштовою програмою.

Вираження емоцій в електронній пошті
     У цьому невеликому розділі ми торкнемося ще однієї традиції електронної пошти - вираження емоцій. Справа в тому, що E- Maіl у порівнянні з живою мовою погано передає емоції й почуття автора повідомлення стосовно   предмета листа. Для того щоб якось компенсувати цей серйозний недолік, були придумані спеціальні значки, серед мешканців Мережі іменовані "смайликами".
     Смайлик - це просто комбінація з декількох текстових символів, які в сукупності схожі на особу людини - усміхнене, що підморгує, засмучене й т.д.  Звичайно смайлик вставляють наприкінці  тої фрази, що викликала особливі почуття в автора. Найчастіше  використовуються, приміром , такі смайлики:
     :-) - обговорювана тема розсмішила автора;
     ;-) - автор листа робить натяк;
     :-( - автор листа розстроєний.
     Крім "загальноприйнятих", існують різні екзотичні смайлики, що відбивають більше складні почуття авторів електронних листів. В Інтернеті ви зустрінете досить багато колекцій подібних значків (див., приміром, http://www.alp.ru/smіle.htm або http://www.lgg.ru/~dіma/smіles.htm). Тільки не використовуйте смайлики в ділових листах. Хто знає,  чи розбирається в них ваш строгий адресат!?

15. Списки розсилання (maіlіng lіsts)

     Списки розсилання - системи розсилання електронних листів між передплатниками. Суть сервісу "списки розсилання" полягає в тім, що виділяється адреса електронної пошти, на який можна послати лист. Сервер служби автоматично розішле його всім передплатникам даного списку розсилання.

Телеконференції (Usenet - групи новин)
     Usenet -  це міжнародний некомерційний мережний зв'язок для обміну новинами, що  поєднує тисячі вузлів.
Доступ до Usenet може здійснюватися як в інтерактивному режимі, так і  в режимі відкладеного читання. Usenet являє собою ієрархічно організовані по окремих темах групи новин (у РЕЛКОМ имеющие назву "телеконференції"), у яких утримуються повідомлення зацікавлених  у відповідній інформації учасників. Існують тисячі різних тим. Деякі з них регулюються,  але  більшість  відкрита  для  всіх (особливо нетехнічні групи). Усього діє більше 5000 активних груп новин. Кожна група новин виділяється для своєї області. У вершині ієрархії перебувають такі імена як, comp. (комп'ютери), rec. (відпочинок).
     Usenet - це система,  куди можна відправляти повідомлення практично на будь-яку тему, і інші  користувачі  Іnternet  можуть на них відповісти.
     Для тих, хто не має ніякого досвіду роботи з новинами Usenet і не знає,  із чого почати,  то,  можливо, найкраще  стати абонентом групи news.announce.newsusers. Це більша група, де можна знайти корисну інформацію  для  початківців.  Відправляти інформацію  в  цю групу не можна,  але можна прочитати багато корисного.
     Передача новин - Телеконференції (NNTP, Network News Transfer Protocol). Існує безліч (більше 3500) розміщених на серверах в Інтернет так званих телеконференцій - в американському перекладі Usenet. Це "колективні" поштові скриньки, інформація в які доступна всім, що підписались на неї.
     Відповідно до  протоколу NNTP інформація між серверами автоматично обновляється таким чином, що повідомлення, спрямоване на кожної із серверів, в остаточному підсумку (протягом 2-  3 годин) виявляється на кожному. Адміністратори "підписуються" на обрані ними теми новин для користувачів їхньої організації. Телеконференції дуже популярні серед співтовариств, що мають схожі завдання або інтереси, кожна з них має назву, а загальний список публікується в мережі Usenet.

Fіle Transfer Protocol
     Цей сервіс забезпечує оптимізований (для прийому/передачі) доступ до файлів у файлових архівах. Сама назва ftp означає "протокол передачі файлів" і є засобом доступу до файлів, що зберігається на вилучених комп'ютерних системах.  Мовою Іnternet такі вилучені системи називаються вузлами. ftp- вузли, як правило, мають деревоподібну структуру каталогів, кожний з яких ставиться до певної теми. У каталогах утримуються файли. У них з безліч програмного забезпечення, технічної документації, історичної, художньої, наукової й пізнавальної літератури й інших матеріалів. У багатьох архівах зберігаються систематизовані вибірки з телеконференцій системи Usenet по різних тематиках
     При підключенні за допомогою ftp до  іншого  комп'ютера необхідно ввести облікове ім'я й пароль. Це загальні міри захисту. Однак багато вузлів бажають забезпечити доступ до своїх файлів для всіх користувачів,  не жадаючи від них облікового ім'я й пароля. На багатьох вузлах прийнятий стандарт, що забезпечує такий доступ: як  облікове ім'я завжди задається anonymous,  а як  пароль поштова адреса користувача. Цей метод називається анонімної ftp і став широко  розповсюдженим стандартом.  Існує більше тисячі вузлів, що дозволяють використовувати анонімну ftp. Звичайно, при реєстрації як anonymous,  вилучена система надає доступ до обмеженого набору файлів.
     З'єднуючись із ftp- вузлами, використовуючи пряме  з'єднання, користувач  уводить ім'я ftp- вузла, указує ім'я й пароль при вході в систему, вибирає потрібну директорію й визначає один або кілька файлів,  які він хотів би прийняти на свою систему.
     При відсутності прямого з'єднання можна використовувати ftp через електронну пошту. При цьому бажаний ftp- вузол досягається за допомогою спеціального ftpmaіl- сервера, що сам з до вилученої  системи, входить у неї й пересилає запитані файли поштою  у відповідь на набір команд, зазначених у запиті.
     Використання ftp через електронну пошту може бути корисно навіть для тих, хто має прямий доступ до Іnternet, тому що деякі популярні ftp- вузли звичайно перевантажені й інтерактивне  спілкування з таким системами буває дуже повільним. Тому використання пошти має сенс для того, щоб не витрачати дарма час і скоротити витрати.

Telnet
     Telnet - сервіс, що забезпечує вилучене підключення до комп'ютера. Цей сервіс дозволяє зробити ваш комп'ютер як би ще одним монітором того комп'ютера, до якого ви підключилися, увівши свої ім'я й пароль. Всі команди, які ви посилаєте, виконуються вилученим комп'ютером, ваші листи й файли перебувають на ньому ж. Доступний тільки символьний режим. Даний протокол дозволяє працювати в Інтернет навіть при використанні комп'ютера з 386 процесором і  модемом.



<< Попередній крок      Наступний крок >>